Arkivet flytter op af kælderen og ind på Maltfabrikken

Arkivet lukker 1. februar i år og genåbner i den ombyggede Maltfabrik i begyndelsen af 2020.

Reoler tømmes for bøger og mapper, kasser fyldes, der ryddes op, smides ud og pakkes ned. Flyttefeberen er høj på Ebeltoft Byhistoriske Arkiv for tiden. Arkivet skal nemlig flyttes til Maltfabrikken, som er midt i en omfattende ombygning, hvor de gamle fabrikslokaler skal ende med at rumme bibliotek, museum og arkiv under et.

Ebeltoft Byhistoriske Arkiv lukker pr. 1. februar 2019 på Kirkegade 30 (kælderetagen) i Ebeltoft.
Det er dog fortsat muligt at aftale ekspedition i arkivet ved henvendelse til Museum Østjylland på ebeltoft.byhistoriske.arkiv@museumoj.dk

Ebeltoft Byhistoriske Arkiv indsamler billeder, arkivalier, aviser og andet med tilknytning til byens og egnens historie. Det har arkivet gjort siden etableringen i 1944 – som et af de tidligste lokalhistoriske arkiver her i landet. Arkivet dækker geografisk det område, der var Ebeltoft Kommune før kommunesammenlægningen i 2007 og råder over en stor og interessant samling af arkivalier.

Fra ydmyge lokaler til innovativt fællesskab

Arkivet har indtil nu ligget i underetagen i “Brændpunktet” ved brandstationen i Ebeltoft. Selvom arkivets brugere i årenes løb nok har kunnet finde vej ned i kælderen, når de skulle granske Ebeltofts historie, er der nok ingen tvivl om, at samlingen ikke er kommet til sin fulde ret i de lidt ydmyge lokaler.
Men alt det ændrer sig, når arkivet flytter ind på Maltfabrikken og bliver en del af BMA, den nye enhed som rummer både bibliotek, museum og arkiv. Her nedbrydes grænserne mellem funktionerne, og der opstår et nyt innovativt fællesskab. Maltfabrikkens lokaler forventes klar til indflytning i løbet af 2019.

Museum, arkiv og bibliotek bliver ét

Som en del af Den ny Maltfabrik kommer en helt ny fusion mellem Museum Østjylland og Syddjurs Bibliotek. Ebeltoft Byhistoriske Arkiv, der er en del af Museum Østjylland, integreres fuldstændigt med biblioteket og museet. Det sker i en hidtil uprøvet og nytænkende kulturfunktion, hvor folkebibliotek og kulturarvsformidling smelter sammen både organisatorisk og funktionelt.

For mere information kontakt afdelingsleder på Museum Østjylland Vibeke D. Hansen på tlf. 5059 4980.