Arkæologer fortæller og viser årets skatte i Grenaa

Uanset om vejret byder på slud, blæst eller hedebølge, så er arkæologerne på Museum Østjylland i gang med gravemaskiner og graveskeer i jagten på lokale fortidsminder.

2019 har været et mere stille år end normalt i Randers, Norddjurs og Syddjurs Kommuner, men udgravningerne har heldigvis alligevel resulteret i flotte og spændende fund.
De fund får alle interesserede nu chancen for at se nærmere på, når Museum Østjyllands dygtige arkæologer gør status over arkæologernes arbejdsår 2019.
- Og så er der en god kop kaffe og kage til!

Foredrag: Arkæologernes arbejdsår 2019, onsdag den 11. december 2019 kl. 19 - 21 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Billet 50 kr. inkl. kaffe/te og kage.

Arkæolog Thomas Eggers-Kaas fortæller om årets arkæologiske udgravninger og de mange andre aktiviteter, som museets arkæologer har været involveret i her i 2019. Denne aften på museet i Grenaa byder blandt andet på fortællinger om den arkæologiske undersøgelse ved Metervej i Sønder Borup, hvor spor efter en 2.000 år gammel gravplads med 35 grave fra jernalderen gemte sig under jorden.
Museets arkæologer har også foretaget en spændende undersøgelse af en gemt og glemt helleristningssten ved Holmegård nord for Ebeltoft.

”Det er sjældent, at vi finder sådanne skåltegnssten, og denne er endda et rigtig fint eksemplar. Aftenens gæster til foredraget skal selvfølgelig høre historien om stenen, ” lover arkæolog Thomas Eggers-Kaas.

Et sjældent syn

Ved store byggemodninger graver arkæologerne søgegrøfter med store gravemaskiner over flere hektar, men også ganske små byggegrunde kan byde på overraskelser.

”En af årets arkæologiske overraskelser dukkede faktisk frem i forbindelse med en ganske lille sag, hvor der blev gravet ud til et nyt vandværk ved Fjellerup Strand. I et lille hjørne af byggegrunden dukkede rester fra jægerstenalderens sidste del, den såkaldte ertebøllekultur, pludseligt frem! Det er sjældent, vi finder den slags, ” fortæller Thomas Eggers-Kaas.

Flittige detektorførere

Vanen tro præsenterer arkæologerne også i år nogle af de flotte fund, som detektorførerne har indleveret til danefæ-vurdering. Som altid har der været gang i metaldetektorerne rundt omkring i det østjyske i år, og de mange fund har givet travlhed for arkæologerne på museet.

”Det plejer at være en rigtig hyggelig aften med spændende arkæologiske fund, gode spørgsmål fra publikum og god snak over kaffen og kagen, ” siger museumsinspektør Thomas Eggers-Kaas.

For mere information kontakt museumsinspektør Thomas Eggers-Kaas på tek@museumoj.dk eller på 2022 2737.