Årbog med det bedste af det bedste fra Museum Østjylland

Museum Østjyllands store årbog årgang 2022 er en ganske særlig udgave. I år er det nemlig 150 år siden, at museet i Randers åbnede for første gang! Derfor indeholder den nye årbog alle tiders bedste historier, største fund og stærkeste sider fra Museum Østjyllands dækningsområde: Randers, Syddjurs og Norddjurs kommuner.

Årbogen 2022 rummer blandt meget andet en Ebeltoft-historie om byfoged Stockfleths storhed og fald. Fotoet her fra før 1900 og viser Stockfleths oprindelige havn set fra Skanseanlægget. Fotokilde: Ebeltoft Byhistoriske Arkiv

”På den måde er denne årbog lidt en særudgave, en slags Museum Østjyllands greatest hits – selvom det ikke som på opsamlings-albums er genbrug af gamle numre. Her er alle artikler selvfølgelig nyproducerede! ” smiler museumschef Jesper Bækgaard, der er redaktør på årbogen.

Samtidig snydes læserne ikke for al den nye viden, som Museum Østjylland har produceret gennem det seneste år. Også den viden om vores fælles kulturarv præsenteres i en række artikler skrevet af en bred vifte af museets historikere, arkæologer, konservatorer, arkivarer og formidlingsfolk.

Stenalder, modstandskamp og Kolindsund

Der skal være plads til meget i Museums Østjyllands årbog årgang 2022. Derfor er den også den tykkeste årbog nogensinde med sine 248 sider. I ikke mindre end 22 artikler får du fortællingerne om alt fra stenalderen på Djursland over modstandskampen under 2. Verdenskrig og til Kolindsunds meget aktuelle historie.

”Der er historier om de fineste guldfund og det bedste fra museets skattekiste af en samling. Du kan også finde eksempler på formidlingsafdelingens allerbedste projekter og fortællingen om udviklingen af museets meget succesfulde skoletjeneste. Og der ind imellem er der alt muligt andet. Alt det bedste, ” lover museumschefen.

Historier om lig, liv og død

I årbogen kan du blandt andet læse historien om, da man gravede Peter Andersens lig op på Gimming Kirkegård! Årsagen til den makabre handling var, at den mistænkte for mordet på Peter Andersen skulle lægge sine hænder på liget. Dermed kunne Gud gennem et tegn vise, om den mistænkte var skyldig eller uskyldig!
Du kan også læse historien om Grenå-kutteren A9 Giselas tragiske forlis og om den allersidste hilsen fra besætningen.

”Hilsenen er en ganske kort, men dybt rørende besked indridset i et gulvbræt, der kom drivende i land 12 dage efter, at de druknede fiskere blev begravet. Denne ekstraordinære genstand er i dag naturligvis en skattet del af museets udstilling, ” fortæller Jesper Bækgaard.

Storhed og fald i Ebeltoft

I den tykke årbog kan du også finde den dramatiske historie om byfoged Stockfleth fra Ebeltoft i første halvdel af 1800-tallet. Han var en initiativrig figur i byen i sine otte år som byfoged, men han blev slidt op og endte sit liv med sygdom, fattigdom og social deroute.
Stockfleths navn lever dog stadig i Ebeltoft med intet mindre end ”Sagnheltens Glorie”, som der står på monumentet, som byens borgere rejste efter hans død!

Museum Østjyllands årbog 2022 er på 248 sider, og prisen er uændret siden sidste år 175 kr.
Årbogen kan købes i museets receptioner i Randers, Grenaa og Ebeltoft.

For mere information kontakt: Museumschef Jesper Bækgaard på tlf. 4021 3860, jb@museumoj.dk