80-årsdag markeres med fællessang på museet

Kom og syng med på nogle af de dejligste klassikere fra den danske sangskat, når Museum Østjylland markerer 80-årsdagen for Grenaas første alsangsstævne under krigen.

Kig forbi til en hyggelig aften med fællessang som dengang i 1940 i byens stemningsfulde købmandsgård.
Sangene vil undervejs blevet krydret med små fortællinger. Alle er velkomne.

Dejlige Danske Sommersange – Alsang i Den Gamle Købmandsgård, mandag den 17. august 2020 kl. 19 - 20 på Museum Østjylland, Søndergade 1 i Grenaa.
Gratis adgang.

Mandag den 17. august er det præcist 80 år siden, at grenaaenserne for første gang samledes til alsang under den tyske besættelse. I den anledning inviterer Museum Østjylland nu til fællessang, hvor du kan synge med på nogle af de gode, gamle klassikere fra den store, danske sangskat.

”Vi har udvalgt en god håndfuld sange, som rigtig mange uden tvivl vil kunne synge med på. Sange, som netop også blev sunget til alsangsarrangementer under besættelsen. ”

Alle kan være med, dengang som nu

Museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen håber, at mange har lyst til at få rørt stemmebåndene sammen denne sensommeraften:

”At synge sammen er både hyggeligt og stemningsfuldt. Alle kan være med, og kan man ikke lige huske teksten, har vi rigeligt med sanghæfter klar! ”

Undervejs vil Jesper Nørskov Pedersen krydre sangene med små fortællinger fra besættelsen og fortællinger om nogle af aftenens sange.

700.000 sang sammen

Under de første år af besættelsen skete der en stor opblomstring og udbredelse af fællessangs-arrangementerne, nogle gange med flere tusinde deltagere. Det hele kulminerede den 1. september 1940, hvor alsangsarrangementer over hele landet samlet tiltrak op imod 700.000 deltagere!

”Vi må jo desværre – eller heldigvis – ikke være helt så mange mennesker i museumsgården, men mindre kan også sagtens gøre det, ” smiler Jesper Nørskov Pedersen, som garanterer for rigelige mængder tilgængeligt håndsprit og passende afstand mellem de syngende.

Fællessang er ”cool”

Under den nylige nedlukningen af lande har fællessangen oplevet noget af en renæssance. Mange tusinde danskere har trofast siddet klar til morgensang med Phillip Faber ved klaveret. Det glæder museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen, der selv gerne synger og spiller, især med udgangspunkt i højskolesangbogen.

”Fællessang er på mange måder indbegrebet af dansk sammenhold og en smuk tradition, der går langt tilbage i tiden. At synge sammen er ikke bare hyggeligt, men giver også en ganske særlig samhørighed, som er svær at opleve på andre måder. Se for eksempel, hvordan fuldvoksne mænd og kvinder kan stå med tårerne trillende ned af kinderne, når nationalsangen synges til de store fodboldkampe! ”

Oplev besættelses-udstilling

Til sangarrangementet er der også mulighed for at kigge indenfor i udstillingen Under Krigen, som stiller skarpt på besættelsestiden på Djursland. Her kan du blandt andet komme helt tæt på Hornsletgruppen, en søstergruppe til den kendte Hvidstengruppe.
Du kan også blive klogere på hverdagen dengang i de fem mørke år, som bød på både rationeringsmærker, mørklægning og Richs’ erstatningskaffe.

Der serveres kaffe til arrangementet.

For mere information kontakt museumsinspektør Jesper Nørskov Pedersen på 5172 8055 eller på jnp@museumoj.dk