75-året for jernbanesabotagen i Langå markeres med ny formidling

Gang på gang lød de øredøvende brag i natten mellem den 17. og 18. november 1943. Seks modstandsfolk havde sprængt de vigtige jernbanebroer over Gudenåen i Langå i danmarkshistoriens største og mest betydningsfulde jernbanesabotage!

75-årsdagen for den skæbnesvangre nat markeres nu med en højtidelighed med samtidig indvielse af ny formidlingstavle ved den gamle kassebro i Langå. Det er Randers Kommune, Natur og Miljø, og Museum Østjylland, der står bag den nye formidlingstavle, som fortæller historien om modstandsmændene og deres historiske handling.

Markering af 75-året for jernbanesabotagen i Langå med indvielse af ny formidlingstavle, søndag den 18. november 2018 kl. 14.
Officiel afsløring af formidlingstavlen ved byrådsmedlem i Randers Kommune, Iben Sønderup.
Sted: Ved den gamle kassebro på Gudenåstien i Langå.
Alle er velkomne.

Den nye informationstavle afsløres af byrådsmedlem i Randers Kommune, Iben Sønderup, der bor i Langå. Det var Iben Sønderup, der oprindeligt fik ideen til at opstille den nye formidlingstavle netop på stedet, hvor sabotagen skete for nu 75 år siden. Håbet er, at den skelsættende begivenhed huskes også i fremtiden.
”Det var utrolig godt set af Iben Sønderup, at historien om Langå-sabotagen selvfølgelig skal fastholdes og formidles på stedet, hvor den fandt sted. Her hvor man stadig kan se resterne af brohovederne, ” siger museumschef på Museum Østjylland Jørgen Smidt-Jensen og fortsætter: ”Besættelsestiden og modstandskampen er vigtige elementer i vores fælles historie, som vi ikke må glemme. Når der så ovenikøbet er bevaret fysiske levn ude i landskabet, som kan være med til at fortælle historien, er det helt oplagt at gøre noget ud af formidlingen på stedet. ”

Vellykket sabotage

Ordren om at sprænge Langåbroerne i 1943 kom direkte fra London og havde til formål at lamme den vigtige togtrafik på den østjyske længdebane. De seks modstandsmænd løb ind i problemer med sprængstoffet, men alligevel lykkedes sabotagen til fulde, og broerne styrtede i grus. Togtrafikken på strækningen var herefter afbrudt i 12 døgn.
Sabotage førte til døden
Seks modstandsfolk deltog i sprængningsaktionen: Adjunkt Kai Hannibal Hoff, læge Jørgen Røjel, maskinist Sven Christian Johannesen, violinist Ole Hovedskov, lærer Ejvind Jacobsen og sparekasseassistent Oluf Akselbo Kroer.
Desværre fik aktionen fatale følger for flere af dem. Det tyske hemmelige politi, Gestapo, arresterede i tiden efter sprængningen flere af sabotørerne. Det kom til at koste Kai Hoff, Oluf Kroer og Sven Johannesen livet. De to sidstnævnte blev henrettet ved skydning på Skæring hede 2. december 1943 i det, der blev den første massehenrettelse under besættelsen.

Alle er velkomne til 75-året

Alle interesserede er velkomne til arrangementet den 18. november ved den gamle kassebro på Gudenåstien. Her vil også repræsentanter for Hjemmeværnet markere 75-året for sprængningen af Langåbroerne.
Der vil endvidere være musikalsk underholdning ved Musikhjemmeværnskompagni Aarhus, og Museum Østjylland byder på en forfriskning.

For mere information kontakt museumschef på Museum Østjylland Jørgen Smidt-Jensen på 2442 9525 eller jsj@museumoj.dk