Der var engang en å

Danmarkshistorie til de 0-6 årige

Ved hjælp af sange og malebøger kan I på en legende og ikke mindst musikalsk måde gå i gang med ni små historier om mennesker, der har boet Danmark de sidste mange tusind år.

I kan selv downloade sange og printe malebogsark herunder – så det er bare om at gå i gang!

Malebog

I projektet har vi også fået produceret en malebog, som kan aktivere de mindste og hjælpe til med at formidle de gode historier.

I linket herunder kan du finde og downloade malebogen med de flotte tegninger fra "der var engang en å" og selv farvelægge dem derhjemme!

Download sange

Herunder kan du finde sangene fra "Der var engang en å" Du skal bare klikke på en sang for at høre den, og så er du klar til at lytte til den gode musik!

Aktivitetskasser til dagtilbud

Hvis man som dagtilbud ønsker at arbejde med "Der var engang en å", har vi lavet tre aktivitetskasser til jer, der er fyldt med opskrifter, udklædningstøj, bøger, spil og legetøj, der alt sammen har noget med Gudenåen at gøre. Kasserne er delt op i perioderne; Oldtid, Middelalder og Moderne tid.
Det er gratis at låne kasserne – I skal bare selv hente dem.

Skriv til lba@museumoj.dk hvis I gerne vil låne en af kasserne.

Hvad er meningen?

Der var engang en å tager afsæt i historien om Danmarks længste å, Gudenåen. For tusindvis af børn i og omkring Randers er Gudenåen et kendt sted.  Børnene krydser dagligt åen i bil, i bus, på gåben eller cykel. En del af deres friluftsliv med institution og familie foregår ved åen. Åen er altså velkendt for børnene i deres institutionsliv og familieliv. Men åens kulturhistorie er sværere at få øje på for vores små borgere.

Gudenåens historie er ligeså lang som Danmarkshistorien. Åen har været områdets hovedfærdselsåre og hellige sted gennem årtusinder - landets første mennesker bosatte sig her. Senere slog oldtidens bønder sig ned ved den fede jord langs åen. Vikingerne ofrede smukke sværd i åen. Middelalderbyen Randers blev anlagt, Niels Ebbesen flygtede over åen. Varer er fragtet af pramdragerne langs åen, og her har Henrik Pontoppidan fundet inspiration til sin berømte roman om Lykke-Per. Der samler sig utallige historier omkring Gudenåen, der fortæller Danmarks historie på lokalt plan.

Tekst og musik: Mikkel Nordin Frost

Illustrationer: Jørgen Eivind Hansen

Der var engang en å er blevet til med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsens pulje til udvikling af formidling i forbindelse med Historier om Danmark. Nordea-fonden har støttet denne pulje.